Nazca, Arequipa en Cusco - Reisverslag uit Cusco, Peru van Mapsy en Linda - WaarBenJij.nu Nazca, Arequipa en Cusco - Reisverslag uit Cusco, Peru van Mapsy en Linda - WaarBenJij.nu

Nazca, Arequipa en Cusco

Blijf op de hoogte en volg Mapsy en Linda

04 Augustus 2012 | Peru, Cusco

Hallo allemaal,

Yes! Het is uiteindelijk toch nog gelukt! Vorige week vrijdag hebben we de Nazca lines kunnen bekijken vanuit een zweefvliegtuigje. Er pasten maar 6 personen in inclusief de twee piloten. Dit was echt super om eens mee te maken! Het was een beetje 'zoek Wallie', maar uiteindelijk hebben we bijna alle dieren gespot. De avond erna hebben we de nachtbus gepakt naar Arequipa. Het was nog even spannend of de tassen wel meegingen, maar gelukkig is alles goed gegaan. We zaten in een heel tof hostel met een enorm grote kamer voor ons tweeen. We hadden ons heel veel voorgesteld van de Independence day-feesten, maar dit bleek vooral in Lima, Ica en Puno een groot gebeuren te zijn. Arequipa is een mooie, grote stad met Spaanse architectuur.

De volgende dag bleek er in het partyhostel 'Wild Rover' een Peruaanse BBQ en open mic avond te zijn. Dit wilden we niet missen! Zonder dat we het doorhadden, hebben we hart gegeten. We hadden veel verwachtingen van de open mic. Linda zag een drumstel voor zich, Mapsy een piano. Echter was er alleen een gitarist die bekende liedjes kon spelen. Na even stiekem geoefend te hebben met de gitarist Jose Louis, durfden we het aan en hebben we samen Adele - Someone Like You tweestemmig gezongen. Mapsy heeft zelfs nog in haar eentje gezongen, wat een lef! We kregen veel complimenten. Helaas sloot het hostel al om 01.00 uur en moest er een alternatief gevonden worden. Jose Louis nam ons en nog een aantal andere backpackers mee naar de plaatselijke club 'Deja Vu'. Supergezellig en een geslaagde avond!

Op aanraden van een vrouw van een boekingskantoor zijn we naar een lokaal lunchcafe buiten de stad gegaan. Hier zaten dus alle Peruanen tijdens de lunch! We werden dan ook aangestaard alsof we aliens waren. We werden uitgenodigd door een groepje ingenieurs om bij hun te komen zitten. Eerst was het wat ongemakkelijk, maar later werd er volop Spaans gepraat en werd het hartstikke gezellig. Een van de mannen liet zelfs een foto van ons maken door een professionale fotograaf want ja....dit maak je niet elke dag mee ;) We voelden ons net popsterren, omdat hij zelfs oze handtekening wilde.

Dinsdag en woensdag hebben we de Colca Canyon trekking gedaan. We moesten vroeg op en werden om 03.00 uur opgehaald door een busje. In de bus stapten er drie mensen in waarbij een man zei: 'dis toch geen tiet om mens'n uut bed te haal'n'. Mensen uit Losser! Dit kan toch niet. Dit was erg raar, maar heel grappig voor Linda, omdat zij ook een oorspronkelijke tukker is. :p
De Colca Canyon trekking was zacht uitgedrukt pittig. Mapsy had shaky legs en had een Rinjani flashback bij het dalen. Het dalen vond ze maar niks en het klimmen was zwaar voor Linda. Wel een prachtige plek en het was erg gezellig met Christien uit Denemarken en Sophie uit Canada! De tweede dag moesten we om 05.00 uur klaarstaan en zonder ontbijt drie uur omhoog klimmen. Gelukkig is dit bij de Inca trail beter geregeld! Iedereen die ons kent weet hoe belangrijk ons ontbijt is ;) 's Middags total loss bijgekomen in de hotsprings en 's avonds de nachtbus genomen naar Cusco. Dit was een regelrechte ramp voor Linda, omdat ze in de bus helemaal niet lekker werd. Aangekomen om 06.00 uur hebben we zo snel mogelijk een hostel geregeld. Dit bleek een schot in de roos te zijn: een eenvoudig, maar perfect hostel met een prachtig uitzicht over Cusco. De mensen zijn hier heel aardig en behulpzaam en er werd dan ook meteen een dokter voor Linda geregeld. Dat werd uitzieken in bed. Mapsy was heeeeeeeeel erg enthousiast over Cusco. Cusco is een andere stad dan we tot nu toe hebben gezien met kleine Spaans-achtige straatjes, enorm veel kerkjes, leuke winkeltjes...gewoon een erg goede sfeer. Mapsy wil hier blijven! Linda (nadat ze eindelijk ook wat heeft kunnen zien) ook! Het is hier ongeveer 3200 meter hoog dus trappen lopen is wel pittig. Ons hostel ligt helemaal bovenaan....(maar dan heb je wel het mooiste uitzicht ;)

Gisteren ging Mapsy fruit halen bij de plaatselijke markt om Linda van de broodnodige vitamientjes te voorzien. Ze raakte aan de praat met een oud lief vrouwtje wat ook de steile trappen probeerde te beklimmen. Nadat Mapsy de boodschapjes had gedragen van de vrouw, werd ze uitgenodigd in de tuin van de vrouw. De vrouw bleek ook Maria te heten (de naam die Mapsy gebruikt in Zuid Amerika). Uiteindelijk werd er een foto gemaakt in het tuintje vol bloemen van het vrouwtje. Super lieve mensen hier!

Komende dagen nog even chillen en de laatste voorbereidingen voor de incatrail treffen. Inca trail, here we come! Toch vinden we het erg spannend.
Bedankt nog voor de lieve berichtjes.

Liefs,
Mapsy en Linda

• 04 Augustus 2012 - 23:36

Mamma Afra:

Klinkt weer super allemaal. Al die aardige mensen in hun geweldige kleren.

• 05 Augustus 2012 - 09:27

Ilse:

Tof allemaal weer! succes met de inca trail!

• 05 Augustus 2012 - 13:09

Jiddo:

Leuk verhaal!!

• 05 Augustus 2012 - 20:57

Boukje:

lLinda,fijn dat je weer wat beter voelt!
    bedankt voor het verhaal leuk !
    heel veel succes met jullie tocht!

• 05 Augustus 2012 - 22:03

Fred:

Hoi Linda,Leukeverhalen en ervaringen hebben jullie.
    Wat is de wereld dan klein .Mensen uit Losser of all places.
    Veel pleizier en hou je haaks met al die "ontberingen"
    Geweldig

• 06 Augustus 2012 - 10:37

Jolien Collet:

Minder dat je ziek bent geworden Linda, maar gelukkig gaat het weer beter! Wel gaaf dat jullie ook echt met de locals in aanraking komen. Dat is toch vaak leuker dan de touristische dingen. Succes met de inca trail en nog heel veel plezier! xx

• 06 Augustus 2012 - 11:36

Annemieke & Peter:

Ohh, wat een gave verhalen Mapsy!! Super leuk!! En onwijs leuke foto's!!
    Veel plezier nog verder!! Kijk uit naar jullie nieuwe avonturen!!

• 06 Augustus 2012 - 15:17

Rianne:

Heel veel plezier Mapsy!! Dat Cusco lijkt mij ook heel mooi! :)
    xx Rianne

• 11 Augustus 2012 - 22:30

Mo:

Wat een heerlijk verhaal weer en supermooie foto's! Die met dat vrouwtje in de achtertuin is echt te cute :) Ik ben heel benieuwd hoe de Inca trail was!

• 15 Augustus 2012 - 14:48

Iris:

He dames!
    Wat een verhalen, prachtig! Reislust speelt op hier :-)
    Ik hoop dat jullie de laatste weken nog even flink genieten en dat Linda weer helemaal de oude wordt. Enjoy!

Veel liefs, Iris.

• 16 Augustus 2012 - 00:20

Francien Paalhaar:

Beste wereldreiziger,

Graag zou ik je om een gunst willen vragen.
    Mijn zus en haar vriend zijn door Zuid-Amerika aan het reizen op de fiets. Helaas is vanochtend hun trekkingsfiets (Santos) gestolen in Puno, Peru. Het gaat om een grote blauwe herenfiets en een kleine zwarte damesfiets. Beiden van het merk Santos. Mocht je hier toevallig iets van zien, zou je dan svp zo snel mogelijk contact willen opnemen met jannekepaalhaar@hotmail.com of patrick.hoekstra@mooiopreis.nl . Er staat een beloning van 1000 euro op! Alvast super bedankt voor je hulp!

• 18 Augustus 2012 - 18:34

Marleen:

Gaaf allemaal hoor! Jullie schrijven leuk!
    Lekker om zo alles te lezen, maar volgens mij gaan er nog veel meer verhalen komen en dan live als jullie weer terug zijn!

En gezongen, someone like you, incl. tweede stem?

Veel plezier nog!