Inka trail en Bolivia - Reisverslag uit Tupiza, Bolivia van Mapsy en Linda - WaarBenJij.nu Inka trail en Bolivia - Reisverslag uit Tupiza, Bolivia van Mapsy en Linda - WaarBenJij.nu

Inka trail en Bolivia

Blijf op de hoogte en volg Mapsy en Linda

19 Augustus 2012 | Bolivia, Tupiza

Poe hee, zo ben je ineens twee weken verder.

De Inka trail was geweldig. Vier dagen lopen in een prachtig landschap. Super gezellige, gemixte groep van Engelsen, Thaiwanese meiden, Amerikanen en wij. Onze gids, Hilbert, bleek archeoloog te zijn, dus dat was natuurlijk helemaal geweldig. Gelukkig knapte Linda snel weer op en was ze snel weer de oude.

De gidsen Hilbert en Elvis (hier Elbis) waren de beste! Iedereen kon lekker in zijn eigen tempo lopen en er werd voldoende gestopt om even van het uitzicht te kunnen genieten. De kok die meereisde zorgde nog voor de grootste verrassing. Het ontbijt bestond uit pannenkoeken en broodjes, de lunch uit soep en allerlei heerlijke gerechten (pasta, rijst, gevulde paprika, groentesalades!!!!). Rond 6 uur was er Happy Hour (warme chocolademelk, koekjes en popcorn) en bij het avondeten weer keuze uit allerlei gerechten. Ongelovelijk! Alle spullen (eten, tenten, stoeltjes…je kan het zo gek niet bedenken) werden gedragen door ´porters´.
De meeste van jullie zullen de foto´s van de Machu Picchu op Facebook hebben gezien.

Na Cuzco vertrokken we richting Bolivia. Dit was een enorm avontuur. We zijn zo´n dertien uur onderweg geweest en er is die dag zoveel gebeurd. Voor de uitgebreide versie zul je Linda of Mapsy thuis moeten uithoren (onder het genot van een kopje thee of koffie).

We hebben gechilled in Copacabana (hippieplaatsje aan het Titicacameer) en zijn vervolgens naar Isla del Sol gegaan (een eiland op het Titicacameer).

Bolivia is een stuk armer dan Ecuador en Peru. Bij aankomst in La Paz schrokken we van de bergen afval op straat waar zowel honden als mensen in aan het graaien waren. Ook de vele onafgebouwde huizen verbazen ons nog steeds.

Gisteren hebben we een nachtbus genomen naar Tupiza. Vanuit dit dorpje gaan we een vierdaagse tour doen richting de zoutvlaktes (waarschijnlijk een van de hoogtepunten van de reis). Goedgelovig als wij zijn geloofden wij natuurlijk de meneer van de busmaatschappij dat er verwarming in de bus zou zijn. Ons was ook verzekerd dat de bus om de vier uur een kwartier zou stoppen. Goeie deal, dachten wij. De nachtbus bleek een gebed zonder end. Zestien uur zonder redelijke stop, ijskoud en vreemde, heksachtige vrouwtjes die de buschauffeur riepen. Wat een verschrikking. Geen nachtbussen meer voor ons in Bolivia.

We hebben ontzettend veel zin in de tour. In vier dagen rijden we richting Uyuni, het plaatsje waar de zoutvlaktes aan liggen. We zullen een busje delen met een Spaanstalige gids, een kok en een Australisch koppel. Awesome!

Nog een paar feitjes voor de liefhebber:

Top tien meest gebruikte reiszinnen:
1. ¿Cuanto cuesta? ;-)
2. No es verdat!
3. Zo, dat is goedkoop!
4. De mensen zijn hier écht aardig!!!
5. Weet jij wat hij zegt?
6. ¿Donde es....?
7. Dat meen je niet!!!
8. Hold your lama´s...
9. Bloody Inka´s
10. Aaaah, de douche is wéér koud...

Wist je dat:
- een busritje van Copacabana naar La Paz (3,5 uur) ons 1,5 euro heeft gekost
- de mensen hier allemaal zo lief en vrolijk zijn
- veel kinderen hier hun ouders helpen bij het werk
- dat de mensen op Isla del Sol (Titicacameer) gemiddeld 105 jaar worden
- het hier echt steenkoud is ´s nachts
- een warme douche hier zeldzaam is (en daarom uiterst gewaardeerd wordt)

Liefs,

Mapsy en Linda

• 19 Augustus 2012 - 12:59

Boukje:

Dames,wat een leuk verslag weer en wat fijn dat we dit avontuur mogen volgen!
    veel plezier in Bolivia!

• 20 Augustus 2012 - 15:42

Jolien Collet:

Super! Mooi dat jullie de Incatrail overleefd hebben. Nog blaren gehad? De foto's op Facebook zagen er super uit, mooi uitzicht.
    Heel veel plezier nog in Bolivia, geniet nog even lekker daar!
    x

• 29 Augustus 2012 - 20:40

Moniek:

Ik kan nu pas dit verhaal lezen. Wat een avontuur weer! Gaaf! Ik kan niet wachten totdat ik samen met Linda een theetje drink en ALLE details te horen krijg!